• ul. Sienkiewicza 85/87
    90-057 Łódź
  • +48 731 278 082
    Zadzwoń
  • TaxCloud
    Jak założyć Profil Zaufany przez internet

    W ostatnim czasie bardzo ułatwia nam życie. Pozwala na załatwienie wielu urzędowych spraw, znacznie skracając przy tym czas oczekiwania na wynik swoich działań. Ponieważ w dalszym ciągu “trzymani” jesteśmy w izolacji domowej, dziś podzielimy się z Wami sposobem na założenie Profilu Zaufanego przez internet.

    Profil Zaufany – co to jest?

    Profil Zaufany to pewnego rodzaju środek identyfikacji elektronicznej. Zawiera zestaw danych (imię, nazwisko, data urodzenia, numer PESEL), które jednoznacznie identyfikują swojego posiadacza. Dzięki temu łatwo potwierdzimy swoją tożsamość, co pozwoli nam m.in. na złożenie wniosków (np. w ZUSie, czy na CEIDG) sprawdzenie punktów karnych czy danych medycznych na IKP (Internetowe Konto Pacjenta). Jest więc bardzo wygodnym narzędziem, które (szczególnie dziś) naprawdę warto mieć. 

    Jak założyć Profil Zaufany?

    Dziś skupimy się wyłącznie na możliwościach, jakie daje nam internet. Istnieją na to aż trzy ścieżki:

    • przez konto bankowe
    • kwalifikowany podpis elektroniczny
    • nowy dowód osobisty

    Rejestracja przez konto bankowe

    Zaczynamy od najłatwiejszej i najwygodniejszej opcji, czyli rejestrację przez konto bankowe. 

    Wejdź na stronę https://pz.gov.pl/dt/registerByXidp, a następnie wybierz ikonę swojego banku:

     

    Dalej – wystarczy zalogować się do swojego banku i postępować według przygotowanych instrukcji. Szczegółowe informacje na ten temat znajdują się także na stronach internetowych poszczególnych banków. W razie trudności możesz także skontaktować się bezpośrednio z infolinią swojego banku. Całość powinna zająć dosłownie kilka minut. To dlatego, że dane zostały już uwierzytelnione przy zakładaniu konta.

    Jeśli Twojego banku nie ma na liście masz jeszcze dwie opcje.

    Rejestracja przez kwalifikowany podpis elektroniczny

    Możesz skorzystać także z kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Aby stało się to możliwe niezbędne będzie najpierw zainstalowanie oprogramowania PZ Singer właściwego do systemu, na którym pracujesz: Windows 32-bit 64-bit, Mac, Linux

    Następnie zarejestruj się na stronie Profilu Zaufanego:

    Po kliknięciu w “Zarejestruj się” zobaczysz 3 możliwości – wybierz “Formularz online”:

    Po uzupełnieniu wymaganych danych (oznaczone czerwonymi gwiazdkami):

    zatwierdź swoje działania klikając w przycisk “Zarejestruj się”

    W następnym kroku wyświetli Ci się komunikat z prośbą o wpisanie kodu autoryzacyjnego, który zostanie wysłany smsem na wskazany przez Ciebie numer telefonu komórkowego. Po wykonaniu tej czynności otrzymasz komunikat informujący o pomyślnym założeniu Profilu Zaufanego. Aby można było wykorzystywać go do załatwiania spraw urzędowych konieczne będzie jeszcze jego potwierdzenie. Dostępne będą dwie opcje: “Wyświetl listę punktów potwierdzających” oraz “ Potwierdź wniosek certyfikatem kwalifikowanym” Wybieramy opcję drugą, czyli potwierdzenie certyfikatem kwalifikowanym. Należy otworzyć pobraną na początku aplikację PZ Signer i kliknąć w “Rozpocznij proces podpisu”. Następnie kliknij w “Przejdź do podpisu” (jest to krok 4 w aplikacji) 

    Czekamy chwilę aż pojawi nam się opcja wyboru certyfikatu kwalifikowanego. Wybierz właściwy, a następnie kliknij w “Podpisz dokument”. Pojawi się nowe okno informujące o konieczności wpisania PINu.  Należy potwierdzić wykonanie wcześniejszych kroków w aplikacji PZ Signer. Wrócimy wówczas do przeglądarki, gdzie wystarczy już tylko kliknąć w “Potwierdź wykonanie kroków”… i gotowe.

    Rejestracja przez nowy dowód osobisty

    Jeśli posiadasz nowy dowód osobisty (z warstwą elektroniczną) możesz przy próbie potwierdzenia swojej tożsamości wybrać opcję ‘e-dowód’. System krok po kroku przeprowadzi Cię przez proces. Co ważne – opcja ta wymaga również posiadania czytnika NFC, który umożliwi połączenie Twojego dowodu z komputerem oraz specjalnego oprogramowania, który znajdziesz na stronie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Dla Waszej wygody podajemy także link. Profil Zaufany może bezpłatnie założyć każdy, kto posiada numer PESEL. Wyjątkiem są tylko osoby ubezwłasnowolnione oraz dzieci poniżej 13 roku życia.  Nasz profil będzie ważny przez 3 lata od momentu jego aktywacji. Po tym czasie będzie można przedłużać jego ważność o kolejne 3 lata. 

    W razie jakichkolwiek trudności skontaktuj się z nami – w wielu tematach księgowych możemy wyręczyć Cię całkowicie.

    Znajdź najlepsze rozwiązanie dla Swojej firmy
    Firma bez ZUSu Oferta na Księgowość
    Facebook Messenger