Kupno samochodu za gotówkę czy na kredyt jest coraz mniej popularne wśród przedsiębiorców. Przedsiębiorcy chętniej korzystają z możliwości jakie daje finansowanie poprzez leasing oraz najem długoterminowy. Jaka opcja będzie bardziej korzystna? Wynajem długoterminowy czy leasing?
Leasing samochodu
Leasing obecnie stanowi popularny sposób finansowania pojazdów które są używane w firmie. Czym jest zatem leasing? Jest to forma umowy nazwanej, która polega na odpłatnym używaniu rzeczy lub przedmiotu(np. samochodu) przez określony czas. Leasingodawca (finansujący) zawiera umowę z leasingobiorcą (korzystający) na wynajem samochodu przez określony czas za określone wynagrodzenie. W tym czasie leasingobiorca może korzystać z samochodu w sposób nieograniczony (chyba, że umowa stanowi inaczej), jednak pojazd nie jest jego własnością. Po zakończeniu umowy leasingu można wykupić auto. Warunki wykupu są ustalane podczas podpisywania umowy na leasing samochodu.
Rodzaje leasingu
Leasing wyróżnia się dwie jego formy: operacyjny i finansowy. Decydując się na którąś z jego form, należy wiedzieć czym się one różnią. Dzięki temu można wybrać najlepsze rozwiązanie dla swojej firmy.
- leasing operacyjny (działa na zasadach podobnych do dzierżawy lub najmu). Kosztem uzyskania przychodu dla leasingobiorcy jest czynsz inicjalny (wpłata początkowa oraz raty leasingowe w całości). Jako koszt można dodać wydatki na paliwo, przegląd samochodu albo zakup jego wyposażenia.
- leasing finansowy (przypomina sprzedaż na raty) – samochód wliczany jest do majątku leasingobiorcy. Należy go również wpisać do ewidencji środków trwałych. Przedsiębiorca może dokonywać odpisów amortyzacyjnych. Do kosztów uzyskania przychodu można dodać jedynie odsetki od rat, a nie całą ratę.
Zalety samochodu leasingowanego
- tańszy od kredytu samochodowego;
- leasingobiorcy nie musi jednorazowo wykładać znacznych środków finansowych;
- mniej formalności w uzyskaniu finansowania;
- możliwość obniżenia podstawy opodatkowania;
- stałe i niezmienne opłaty;
Wady leasingu samochodowego
- leasingobiorca nie jest właścicielem samochodu;
- często wymagany wkład własny;
- koszty naprawy i serwisów ponosi leasingobiorca;
- nie jest możliwe dokonywanie modernizacji samochodu;
Najem długoterminowy
Wynajem długoterminowy samochodu (ang. Car Fleet Management) jest formą leasingu operacyjnego samochodowego. Czas najmu samochodu to zazwyczaj 2 do 5 lat. Użytkownik samochodu zwykle oddaje je firmie wynajmującej po upływie czasu najmu. W cenie najmu zawarta jest cena serwisu auta oraz polisa komunikacyjna. Użytkownik ponosi jedynie koszty związane z zakupem paliwa. Samochody wynajmowane w tej formie posiadają zazwyczaj limity kilometrów. Najczęściej limit wynosi od 20 000 do 50 000 km rocznie. Po przekroczeniu tego progu, mogą zostać naliczone dodatkowe opłaty za przejechane kilometry. W przypadku najmu długoterminowego, przedsiębiorca wszystkie koszty związane z użytkowaniem samochodu może wpisać w koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Do kosztów tych można zaliczyć między innymi: ratę najmu, zakup paliwa czy opłaty za przejazd płatnymi drogami.
Najem długoterminowy a leasing operacyjny
Decydują się na zewnętrzne źródło finansowania pojazdu, przedsiębiorcy często rozważają wynajem długoterminowy czy leasing. Obie te formy finansowania mają swoje wady i zalety. Do zalet najmu długoterminowego można zaliczyć: brak wkładu własnego, niską ratę miesięczną, dzierżawca nie ponosi kosztów związanych z serwisem oraz z ubezpieczeniem OC i AC, a w przypadku awarii auta użytkownik ma zapewniony samochód zastępczy. Wadą wynajmu długoterminowego jest to, że przedsiębiorca nie jest właścicielem pojazdu, a opcja wykupu samochodu zazwyczaj jest nie opłacalna. Najem długoterminowy przeznaczony jest jedynie dla nowych samochodów, w dzierżawę nie można wziąć zatem używanych aut. W leasing można również wziąć samochody używane. Wykup samochodu z leasingu operacyjnego jest niższy i bardziej opłacalny od wykupu z najmu długoterminowego. Biuro księgowe Polskiego Instytutu Księgowego pomoże w dokonaniu odpowiedniego wyboru, bazując na analizie przedsiębiorstwa.